Kunstig intelligens – også kaldet AI – er i løbet af de seneste år blevet en stadig større del af vores hverdag. Det findes overalt – fra de sociale medier til sundhedsvæsenet.
De fleste danskere er generelt tilhængere af kunstig intelligens. Da TrygFonden afholdt en folkehøring om den nye teknologi i starten af 2024, svarede næsten ni ud af ti deltagere, at de havde en positiv holdning til kunstig intelligens.
Peter G. H. Madsen, projektchef i TrygFondenSpørgsmålet er måske ikke så meget, om AI skal være en del af folkeskolen, men mere hvordan
Men betyder det så, at AI er velkommen alle steder – fx også i folkeskolen? Det er spørgsmålet, når museet ENIGMA – med støtte fra TrygFonden – inviterer til debat om, hvordan kunstig intelligens skal være en integreret del af vores børns uddannelse.
”Spørgsmålet er måske ikke så meget, om AI skal være en del af folkeskolen, men mere hvordan. Skal det være en allestedsnærværende ny klassekammerat, der altid er klar med et mere eller mindre korrekt svar, eller en gæst, der kun bliver budt indenfor i klasselokalet ved særligt udvalgte lejligheder. Det er en drønvigtig debat, da AI både indeholder store potentialer og risici,” siger Peter G. H. Madsen, der er projektchef i TrygFonden.
Debat: AI i folkeskolen
Tidspunkt: 23. oktober kl. 19-21:30.
Sted: ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation, Øster Allé 3, København Ø
Til debatten kan du:
- Møde forperson for Danske Skoleelever, Magnus Herrmann, der fortæller hvordan det er at være elev med en ny digital hjælper ved fingerspidserne.
- Høre hvordan pædagogisk konsulent Michael Dassa bliver bekymret for den danske folkeskole, når effektivisering og AI nævnes i samme sætning.
- Møde Anders Søgaard, der som professor i datalogi, tror på at AI kan gøre mennesker mere lige - også i folkeskolen.
Debatten modereres af journalist Annika Wetterling, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål til paneldeltagerne. Arrangementet er gratis og støttet af TrygFonden.
Debatten er startskuddet til et landsdækkende projekt, AI & DIG, der byder på et læringsforløb for skoleelever, en udstilling og debatter, hvor danskere får mulighed for at blive klogere på kunstig intelligens og diskutere den fremadstormende teknologi.
”Jeg håber, at AI & DIG kan bidrage til at masser af spændende og sjove samtaler om, hvordan kunstig intelligens påvirker vores liv, og hvordan vi får det bedste ud af den nye teknologi. Særligt er jeg spændt på, hvordan skoleelever vil tage imod forløbet og udstillingen,” siger Peter G. H. Madsen.
Dyk ned i vores viden om kunstig intelligens
-
Kunstig intelligens – redaktionel mediedækning i 2024
Baseret på skrevne redaktionelle artikler fra 2024 giver analysen et indblik i, hvordan kunstig intelligens bliver omtalt i den offentlige samtale, og hvilke aktører der kommer til orde. Læs mere om "Kunstig intelligens – redaktionel mediedækning i 2024" -
Afrapportering på folkehøring om kunstig intelligens
Hvad synes befolkningen om kunstig intelligens? TrygFonden stod i februar 2024 bag en folkehøring, der skulle skabe en demokratisk samtale om teknologien, og hvordan den skal bruges fremadrettet. Læs mere om "Afrapportering på folkehøring om kunstig intelligens"