Søg støtte

Søg

Selvevaluering

E-læring: Kend din leddegigt

Aarhus Universitetshospital

Om donationen

Donationen skal bruges til at teste effekten af et e-læringsprogram til patienter med leddegigt. Leddegigt er en kronisk sygdom, som giver smerter og hævelser i led, og som kan ødelægge leddene. Det anslås, at ca. 50.000 danskere har leddegigt, og hvert år får ca. 1.300 personer stillet diagnosen. Udover medicin er undervisning og vejledning vigtigt, da det kan hjælpe til at forstå sygdommen og behandlingen og til at leve et godt hverdagsliv med gigt. Forskerne vil derfor afprøve et e-læringsprogram til mennesker med leddegigt, som formidler viden om bl.a. behandling og undersøgelser og inspirerer til hverdagslivet med sygdommen. Formålet er at teste virkningen af e-læringsprogrammet, undersøge patienternes oplevelse af undervisningen samt at indsamle erfaringer om, hvordan programmet kan implementeres i praksis. Hvis resultatet er positivt, vil det betyde en stor fleksibilitet for patienterne, der vil kunne følge undervisningen hjemmefra fremfor at skulle møde op på hospitalet. Samtidig vil programmet kunne bruges som et supplement til den information og vejledning, som modtages på hospitalet.
Region
Landsdækkende
Type
Forskningsprojekt
Modtager
Aarhus Universitetshospital
Støttet beløb
2.475.329 kr., år 2020
Delmål

Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen

Målgruppen

Forankring

I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?

I meget høj grad I meget ringe grad
Forskningsprojektet blev afsluttet i 2023, men vi er nu godt på vej med at implementere den digitale undervisning på fire ud af fem reumatologiske afdelinger i Region Midtjylland. Vi har netop startet et implementeringsprojekt, hvor vi følger, hvordan det går, når programmet anvendes i daglig klinisk praksis. Derudover har programmet været inspiration til lignende initiativer, så vi nu har udviklet digital undervisning til tre andre gigtsygdomme.

Mål

I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?

I meget høj grad I meget ringe grad
Tre studier med forskellige fokus på evaluering af et digitalt undervisningstilbud til nydiagnosticerede med leddegigt er gennemført som planlagt. Hovedfund viser, at tilbuddet kan støtte patienter i at mestre sygdomsforløbet og samtidig reduceredes antallet af hospitalskontakter med den behandlende afdeling. Patienterne var generelt tilfredse og fremhævede øget viden, fleksibilitet og tilgængelighed, mens nogle havde behov for mere personlig støtte.

Aktiviteter

I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?

I meget høj grad I meget ringe grad
Den digitale undervisning kunne med fordel være styrke faste elementer af kontakt til fx en sygeplejerske. Det kunne handle om opfølgning undervisningens indhold og støtte til at håndtere særlige udfordringer, som fx smerter, træthed eller behov for psykologisk støtte. Kontakten lå på patientens initiativ for gruppen, der fik digital undervisning, men måske kunne flere have fået gavn, hvis vi aktivt havde rakt ud og inkorporeret dette i undervisningen.