Om donationen
Mistrivsel hos unge har konsekvenser, både når det står på og senere i livet i forhold til fx uddannelse og beskæftigelse. GAME arbejder for få inaktive unge med udfordringer med i et aktivt fritidsliv for at forbedre deres trivsel. Med donationen vil GAME gennemføre et etårigt projekt kaldet "Din fritid – din fremtid”, hvor unge introduceres til forskellige gadeidræts- og kulturaktiviteter hos GAME Streetmekka Esbjerg samt for de deltagelsesmuligheder og fællesskabsformer, som stedet rummer. Aktiviteter vil ligge i forlængelse af skoledagen, og alle deltagere tilbydes et medlemskab til GAME Streetmekka Esbjerg for at fjerne barrierer som transport, økonomi og det at komme ud ad døren. Indsatsen er målrettet 300 unge og er et samarbejde mellem GAME, FGU Esbjerg og Studie10 hos Esbjerg Ungdomsskole.- Region
- Syddanmark
- Type
- Projekt
- Modtager
- GAME
- Støttet beløb
- 497.134 kr., år 2023
- Delmål
- Alle med fra start
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Børn og unge
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
Skolerne har fået øjnene op for mulighederne ved GAME Streetmekka Esbjerg og bruger det nu indimellem som en del af undervisningen, med særligt fokus på trivsel. Deltagerne har afprøvet nye aktiviteter og mødt instruktører og fællesskaber, de kan vende tilbage til. Medlemskortet og placeringen sidst på skoledagen har sænket barrierer og skabt en glidende overgang til fritidslivet. Citat elev: “Mega fed ting burde have vidst noget før”
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
Projektet har succesfuldt engageret 218 unge i positive fællesskaber gennem gadeidræt og kultur, hvor de har oplevet mestring, motivation og sociale relationer. De fleste elever har haft en positiv oplevelse og følt sig som en del af et fællesskab. Flere har fået mod på at fortsætte med aktiviteterne i deres fritid og har udtrykt øget motivation for et aktivt liv. Citat fra elev: “Bliv ved med det i er i gang med, det motiverer os unge til at give det en chance 🤗”
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Forløbene kunne med fordel have været længere, så eleverne havde god tid til at blive tryg i både faciliteten og med de mennesker de møder i GAME. De brugerinddragende workshops burde have været en del af alle fire forløb for bedre at imødekomme målgruppens behov.
Delmål
Alle med fra start
Alle børn og unge har brug for en hverdag med skolegang og fritidsliv i fællesskaber med jævnaldrende. Vi vil bidrage til at børn og unge, der vokser op i udfordrede familier, eller selv er udfordrede af psykiske og sociale vanskeligheder, kan leve et liv, der ligner det liv, alle andre børn og unge har.