Donation
Forskningsprojekt
Skriftlig inddragelse af børn
Socialrådgiveruddannelsen
Donationen går til styrke hjemmeboende børn i sårbare positioner samt anbragte børns inddragelse i og medindflydelse på, hvad fagprofessionelle skriver om dem i børnesagsakter. Når en kommune modtager en bekymring for et barn eller en ung, starter produktionen af en stor mængde skriftlige beskrivelser af barnet og dokumentation af sagsforløbet. For fagpersonerne, der er involverede i sagerne, kan det skriftlige arbejde opleves som bureaukrati, der tager tid fra det ”rigtige” sociale arbejde, men for de børn og unge, der skrives om, er skriftligheden vigtig og kan få stor betydning for deres oplevelse af inddragelse, trivsel og identitet. Unge, der siden har læst deres egne sagsakter, har gang på gang oplevet, at de især fokuserer på problematiske sider og meget lidt på samarbejde, inddragelse og fremadrettede beslutninger. Med barnets lov, som trådte i kraft fra og med 2024, er kommuner blevet pålagt, at de skal styrke børns inddragelse og indflydelse på egen sag. Indsatsen skal kortlægge, hvordan børn og unge oplever at blive beskrevet og inddraget i sagsakterne. Det skal udmøntes i en række anbefalinger til ændringer i ny landsdækkende praksis, der understøtter, at børn og unge oplever sig inddraget i skriftlighed og respektfuldt beskrevet. De nye anbefalinger skal gavne ca. 90.000 børn og unge, svarende til 6 pct. af alle børn og unge under 23 år, som modtager forebyggende indsatser, anbringelse, ungestøtte og handicapkompenserende indsatser.
Tildelt støtte
999.985 kr.
2025
Modtager
Socialrådgiveruddannelsen
Region
Landsdækkende
Delmål
Alle med fra start