Søg støtte

Søg

Nyhed -

Nyt forsøg: Metode fra Singapore skal gøre danske børn skarpe til matematik

I Singapore har de ved hjælp af forskning knækket koden til at lære børn matematik. Nu skal nyt videnskabeligt forsøg vise, om de samme læringsmetoder også kan løfte danske børn.


Børn fra Singapore er ifølge PISA-undersøgelserne verdensmestre i matematik. I Danmark er vi ikke dårlige til matematik, men vi er heller ikke i nærheden af at være de bedste. Men det kan vi måske blive.

I hvert fald skal ny dansk forskning - med støtte fra TrygFonden - undersøge, om de læringsmetoder, som matematiklærere bruger i Singapore, kan løfte danske børns matematikniveau. Det skriver Videnskab.dk.

Det betyder ikke, at vi skal til at indføre en indlæringsmetode med mange flere timer, udenadslære og ekstraundervisning til alle, som ikke får 12 i prøverne, fortæller Arne Mogensen, der er lektor og forskningsleder ved VIA University College og står bag det nye forskningsprojekt.

I Singapore læner man sig op ad anbefalinger fra de førende pædagogiske og didaktiske forskere, og så er man konsekvent i forhold til den retning, som man udstikker for børnenes læringsforløb.

Forskere har eksempelvis fundet ud af, at inddragelse af eleverne løfter motivationen, og så bliver undervisningsmaterialer og lærernes tilgang til undervisningen tilpasset efter det.

Skal testes i Midtjylland

Der er ingen slinger i valsen. I Singapore er undervisningsmetoder og -materialer topstyret for at sikre elevinddragelsen.

"For 30 år siden så det meget anderledes ud i Singapore, men det har man vendt ved at lave matematikundervisning i henhold til den måde, som de førende forskere anbefaler. Det er lidt underligt, at vi ikke gør det samme i Danmark, for vi har rigtig meget god forskning på området," siger Arne Mogensen.

I sin forskning er Arne Mogensen i gang med at undersøge, om et nyt undervisningsmateriale til elever fra fjerde til sjette klasse kan løfte elevernes faglige niveau i matematik.

De første 400 elever fra 4. til 6. klasse i Syddjurs Kommune har netop fået undervisningsmaterialet i hånden ved skolestart i august.

Henover det næste år vil de blive testet flere gange for at se, om deres matematiske kompetencer og forståelse løber fra 200 jævnaldrende på andre midtjyske skoler i Lemvig og i Horsens.

"Jeg forventer, at det vil gavne de dygtige elever, men i endnu højere grad vil det gavne dem, som måske har lidt svært ved at finde motivationen til at lave matematik," forklarer Arne Mogensen.

Læs mere på videnskab.dk