Søg støtte

Søg

Nyhed -

Elever laver film på iPad'en mod solariebrug

1.000 elever i 7.-8. klasse på skoler over hele Danmark dyster de næste fire uger om at lave den bedste kampagnefilm under temaet »Uegnet for børn. Sluk solariet«. Filmkonkurrencen skal få unge til at droppe solariet for at forebygge modermærkekræft på længere sigt.


Mandag den 4. september lyder startskuddet til den landsdækkende konkurrence »Uegnet for børn. Sluk solariet«, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne afholder i samarbejde med Lommefilm ApS.

Det hele starter på Høng Skole ved Roskilde og på Gyvelhøjskolen i Galten ved Aarhus, hvor elever i 7.-8. klasse skal give deres bud på kampagnefilm, der oplyser om, at solariebrug ikke er for børn.

Lærer om film og solarie samtidigt

Frem til den 29. september afholdes 40 workshops, hvor flere end 1.000 elever i 7. og 8. klasser landet over lærer om uv-strålings skadevirkninger samt processen med at skyde en god lommefilm.

Skoleeleverne skal på én intens dag lære at idéudvikle, skrive manuskript, tegne storyboard, filme og redigere en kort kampagnefilm med mobilen eller på en tablet. De færdige film uploades til en særlig kanal på lommefilm.dk, hvor eleverne kan se og stemme på de indsendte bud.

Vinderne af konkurrencen får biografbilletter og en plads i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ”Sluk solariet”-kampagne 2017/2018

"Konkurrencen bidrager med et lærerigt og involverende forebyggelseselement til klasseundervisningen og vil forhåbentlig hjælpe til, at endnu flere unge vil fravælge solariet," forklarer Mette Melgaard, programchef for sundhed i TrygFonden.  

Hyppigste kræftform blandt unge

Lommefilmskonkurrencen skal være med til at gøre elever til aktive medskabere og formidlere af budskabet om, at solariebrug øger risikoen for modermærkekræft, som i dag er den hyppigste kræftform blandt unge danskere i alderen 15-34 år. Konkurrencen er en del af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ”Sluk solariet”-kampagne, som har bidraget til et fald i unges solariebrug.

"Andelen af 15-25-årige solariebrugere har været støt faldende fra 41 % i 2008 til 10 % i 2013. Ikke desto mindre er der sket en svag stigning i andelen af solariebrugere de seneste år. Konkurrencen og kampagnen er derfor nødvendig for at fastholde fokus på problemet. Allerbedst ville være, hvis danske politikere ville følge de gode eksempler fra vores nabolande og indføre en aldersgrænse på 18 år for solariebrug i Danmark," forklarer projektleder hos Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, Christina Schiøth.

Du kan også deltage

Konkurrencen er åben for alle landets unge op til 16 år og alle indsendte film vurderes på samme vilkår – uanset om konkurrencedeltagerne har deltaget i en workshop eller ej. Unge, der har lyst til at deltage på egen hånd, kan blive guidet igennem processen med at lave en god kampagnefilm om konsekvenserne ved solariebrug via et digitalt undervisningsmateriale, som er udviklet til konkurrencen. Se det digitale materiale her.

Læs mere om solariebrug og kræft i huden.

Fakta om kræft og solarieforbrug

• Modermærkekræft er den hyppigste kræftform blandt unge i alderen 15-34 år.

• Oftere end hver anden dag får en ung dansker i alderen 15-34 år konstateret modermærkekræft (ca. 200 tilfælde årligt).

• Der ca. 60 % øget risiko for at få modermærkekræft, blandt solariebrugere under 35 år.