Hvad gør du, hvis et andet menneske falder om?

En ny fotoudstilling, om folk der trådte til, kommer rundt i hele landet og skal få folk til at tage stilling: Hvad ville jeg gøre, hvis jeg så et hjertestop?

Hvert år falder 3.500 danskere om med hjertestop uden for hospital. For dem starter et ubønhørligt kapløb med tiden. For jo længere tid, der går, før nogen træder til, jo dårligere er chancen for at blive genoplivet.

Heldigvis kan vi hver især gøre en afgørende forskel ved at træde til og gøre noget. Det kan være at råbe om hjælp, ringe 1-1-2, give hjertemassage eller løbe efter en hjertestarter. Det vigtigste er, at vi handler.

En ny fotoudstilling fra TrygFonden inviterer til refleksion ved at fortælle historien om mennesker, der alle trådte til, da det virkelig gjaldt. Som tilfældigvis var til stede, da det skete, og på et splitsekund skulle træffe beslutningen: Træder jeg til? Eller kigger jeg på?

Hvad ville jeg have gjort, hvis det var mig?

Deres fortællinger er dramatiske og tankevækkende. For det kræver sit at træde til. Uanset om man er tæt på, som Hans Peder var, da hans etårige søn drukner og får hjertestop. Om man som Rolf finder en livløs fremmed på en løbetur i skovene ved Aarhus. Eller man som Inge fra Svendborg må træde til, da en ældre mand på badmintonbanen ved siden af hendes pludselig falder om.

"Fotoudstillingen rejser uvilkårligt spørgsmålet: Hvad ville jeg selv have gjort, hvis det var mig, der var i samme situation? De 15 personlige beretninger konfronterer os med, at et hjertestop kan ramme alle. Og alle steder. Det kan ske for os og det kan ske, at vi er vidne til nogen, der falder om. Samtidig er historierne en livsbekræftende påmindelse om, at der er mange måder at træde til på, og at alle – uanset om personen overlever eller ej – er glade for, at de gjorde deres bedste og ikke bare så på," siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.

Endnu flere skal træde til

Allerede i dag er Danmark et af de lande i verden, hvor flest mennesker træder til ved et hjertestop. De nyeste tal fra Dansk Hjertestopregister viser, at det sker i to ud af tre tilfælde. Det spiller en afgørende rolle for at kunne overleve ethjertestop. Over de seneste 13 år er overlevelsesraten tredoblet fra 4 pct. i 2001 til 12 pct. i 2014.Fra september 2016 og et år frem sender TrygFonden fotoudstillingen rundt til mere end 50 byer i Danmark.

Christian Nørr

Dokumentarist