Søg støtte

Badesæsonen er i gang

Fra i dag står TrygFonden Kystlivrednings livreddere klar på strandene. De specialuddannede livreddere holder øje med badegæsterne på 36 strande hver dag kl. 11-19 frem til den 13. august.

Nu hejser TrygFonden Kystlivredning flaget i de 36 livreddertårne landet over, hvor livredderne hver dag vil se efter badegæsterne. Livredderne er både klar til at træde til i livstruende situationer og til at give gode råd om badesikkerhed til vandglade børn, deres forældre og andre på stranden.

Livredderne er klar til en ny badesæson

Når solen skinner, og vandet er lunt, strømmer danskerne til stranden, og det giver ekstra travlhed for livredderne. TrygFonden Kystlivrednings livreddere har trænet hele foråret og forberedt sig grundigt for at være klar til badesæsonen.

”Vores livreddere har trænet hårdt i forårsmånederne for at være i topform og klar til at passe på badegæsterne på de danske strande. Sidste år var på trods af blandet vejr en travl sæson for livredderne, der gennemførte 60.610 indsatser, hvoraf det vurderes, at der var personer i livsfare i 27 af tilfældene. Langt de fleste indsatser var af forebyggende karakter, hvor livredderne var ude i vandet og kalde badegæsterne tættere på land eller tog en snak med badegæsterne fx om de lokale forhold på strandene, baderådene og hvad man skal være særligt opmærksom på i vandet. Livreddernes forebyggende arbejde kan også på lang sigt være med til at give danskerne gode badevaner, siger René Højer,” programchef, TrygFonden.

Hop i vandet på en strand med livreddere

Når man skal en tur i vandet, er der god grund til at vælge en strand, hvor der er et bemandet livreddertårn. Se hvilke strande, der har livreddere på vores kort.

Her holder livredderne opsyn og orienterer om, hvordan man passer på sig selv og hinanden på stranden. Desuden står de klar med førstehjælpskassen, hvis der er brug for et plaster eller en forbinding. TrygFonden Kystlivredning anbefaler, at man altid bader mellem de to rød-gule flag i strandkanten, som markerer det område, hvor livredderne holder særligt øje.

”Vores kystlivreddere hjælper med stort og småt, og de kender stranden godt og kan oplyse om de lokale forhold. Desuden er de trænet i at træde til, hvis der opstår farlige situationer på stranden. Vi anbefaler derfor alle – også rutinerede svømmere – at vælge en strand med livreddere. For selv mange års erfaring er ingen garanti for, at man ikke kan komme i vanskeligheder, siger Anders Myrhøj, chef for drift og sekretariat, TrygFonden Kystlivredning.

Livredderne fra TrygFonden Kystlivredning er på strandene hver dag kl. 11-19 indtil den 13. august.

René Højer

Projektchef