BørneTelefonen triller nu ud til børn i hele landet

4. – 8. klasserne på 130 skoler får i løbet af de kommende tre år besøg af den mobile børnetelefon - BørneMobilen. Rådgivningstjenesten bliver mobil, så endnu flere børn bliver klar over, at de har et sted, hvor de kan få rådgivning om alt fra kærestesorger til vold i hjemmet.

Børn og unge står ofte alene med deres problemer, enten fordi de tror, de ikke er vigtige eller det er pinligt at tale om dem. Men erfaringer fra Børnetelefonen viser, at de ofte åbner op, når de opdager, at andre jævnaldrende har haft lignende oplevelser.

Børns Vilkår og TrygFonden har siden 2008 samarbejdet om at hjælpe stadig flere børn i Danmark via BørneTelefonen. BørneMobilen er en videreudvikling af dette samarbejde.

”Med BørneMobilen vil vi også komme i kontakt med børn, som normalt ikke bruger BørneTelefonen. Det giver os mulighed for at hjælpe flere, samtidig med at det kan give os endnu større viden om, hvad der rører sig i børnenes liv. Når vi ved det, kan vi blive endnu bedre til at tale børnenes sag,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

Skolerne i Egedal Kommune får som de første besøg af BørneMobilen i september. Her vil rådgiverne sammen med eleverne i 4.-8. klasse lave en række aktiviteter og øvelser, der gør det klart for eleverne, hvad deres rettigheder er, og hvor de kan søge hjælp, hvis livet er svært.

”Børn skal ikke stå alene med deres problemer og de skal vide, at de har et sted, de kan ringe eller skrive til. Når de frivillige børnerådgivere kommer ud på skolerne, får børnene sat et ansigt på BørneTelefonen, og de får en ide om, at andre børn også kan være udsat for mobning, være kede af at bedstevennen har skiftet skole eller have det svært derhjemme”, siger direktør i TrygFonden, Gurli Martinussen.

Besøg BørneTelefonens hjemmeside.

Her kan du møde BørneMobilen:

Runde 1 - sep/okt 2016: Egedal og Høje Taastrup kommuner

Runde 2 - foråret 2017: Tønder og Haderslev kommuner