Sydens sol skolder danskerne

Det er ikke kun souvenirs og glade rejseminder danskerne tager med sig hjem fra sommerferien sydpå. En fjerdedel oplever nemlig at blive solskoldet, hvis turen går til f.eks. Spanien, Grækenland eller Tyrkiet, hvor uv-indekset er væsentlig højere end herhjemme.

Solferier er populære, og hvert år tager 40 procent af danskerne sydpå for at nyde strandlivet og det gode vejr. Mange danskere oplever dog også, hvad sydens skrappe uv-stråler kan forsage af skader på huden, hvis man ikke beskytter sig.

De fleste danskere er klar over, at risikoen for solskoldninger er højere i udlandet end herhjemme og mens mere end 90 procent mener, at det er vigtigt at beskytte sig selv og sine børn på ferien, så bliver 27 procent alligevel forbrændt. Det viser svarene i en ny undersøgelse af danskernes solvaner på solferier, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden står bag.

”Der skal selvfølgelig være plads til at nyde solen, men ferien bliver ikke dårligere af, at vi passer på os selv og vores børn ved at følge solrådene. Så undgår vi solskoldninger, der kan være smertefulde og ødelægge flere dage på ferien – og vi nedsætter samtidig vores egen og vores børns risiko for at udvikle hud- og modermærkekræft”, siger Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelses og TrygFondens Solkampagne.

Skygge er mere effektivt end solcreme

Netop når turen går mod varmere himmelstrøg sydpå, er der ekstra grund til at være opmærksom. Jo tættere du kommer på ækvator, jo stærkere er solens uv-stråling, og der skal derfor mindre sol til, før man får en solskoldning. Og når danskernes foretrukne feriedestinationer er steder som Mallorca, Kreta og Alanya, hvor uv-indekset kan blive dobbelt så højt som herhjemme, er der ekstra god grund til at følge solrådende.

”Mange danskere ved godt, at det er vigtigt at beskytte sig på solferien, og de fleste synes også, at det er nemt at beskytte sig. Men solcreme er stadig danskernes fortrukne beskyttelse, selvom skygge, særligt i timerne 12-15, er det mest effektive solråd. Derfor appellerer vi igen i år til at give huden en pause og ”flytte hyggen ind i skyggen” – også på ferien”, siger Mette Meldgaard, områdechef for sundhed i TrygFonden.

Kun knap 41 % af danskere på solferie søger ofte eller altid skygge, mens tilsvarende 73 % af danskere ofte eller altid benytter solcreme i tidsrummet 12-15, hvor solens stråler er stærkest.