Ny netavis sætter fokus på civilsamfundet

Vilkårene for civilsamfundet er underbelyst i medierne. Derfor lancerer Altinget tirsdag med støtte fra Realdania og TrygFonden en ny, gratis portal med nyheder om frivillige, fonde og foreninger.

Det politiske og demokratiske liv uden for Christiansborg får nu sin egen netavis. Tirsdag lancerer Altinget en ny portal, Altinget: civilsamfund, der leverer løbende nyhedsdækning af civilsamfundets mange aktører, herunder fonde, foreninger, frivillige og socialøkonomiske virksomheder.

Den nye netavis vil have fokus på de vilkår, der er fælles for civilsamfundets aktører – for eksempel de økonomiske og lovgivningsmæssige rammer, der regulerer fondes og foreningers aktiviteter.

Herudover vil portalen gennem engagerede – og engagerende – portrætter, reportager og interview afspejle den mangfoldighed, innovation og kreativitet, der gennemsyrer det civile Danmark.

Direktør og chefredaktør Rasmus Nielsen fra Altinget siger om projektet:

”Altinget: civilsamfund er en ny netavis, vi satser på og venter os meget af. Den går på tværs af fag- og partiskel og belyser og undersøger en vigtig del af Danmark, der er underbelyst i dag. Det frivillige forenings-Danmark og fonds-Danmark.”

TrygFonden og Realdania støtter projektet med hver to millioner kroner. De to fonde har ingen indflydelse på det redaktionelle indhold.

”Vi vil gerne bidrage til, at den offentlige debat på bl.a. det sociale område bygger på den nyeste viden og forskning. Det er vigtigt for, at man kan træffe rigtige beslutninger og igangsætte effektfulde indsatser. Og det, mener vi, indholdet i den nye netavis kan være med til, siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.

Adm. direktør i Realdania, Jesper Nygård, siger:

”Med Altingets nye netavis håber vi, at de mange gode kræfter i civilsamfundet får lettere ved at orientere sig – både i det øvrige civilsamfund, om politik og lovgivning, og blandt de filantropiske fonde og foreninger, der findes. Det skal være lettere at finde sammen om at løse problemer og skabe udvikling i det danske samfund.”

De ansvarlige for journalistikken på Altinget: civilsamfund er redaktør Carsten Terp og journalist Rasmus Løppenthin.

Den nye netavis er gratis og kan tilgås her: http://www.altinget.dk/civilsamfund