Bør skizofreniramte nedtrappe medicinen?

Er vedvarende medicinering eller nedtrapning det bedste for mennesker med skizofreni? Det skal professor Merete Nordentoft fra Psykiatrisk Center København undersøge i et nyt projekt støttet med 9,6 mio. kr. af TrygFonden. Resultaterne kan få afgørende betydning for de mange danskere, der lider af skizofreni.

Langvarig medicinsk behandling af mennesker med skizofreni er omdiskuteret. Nu tages der videnskabeligt fat i spørgsmålet.

Det sker på baggrund af et mindre hollandsk studie, der har vist, at overvåget nedtrapning af medicin tilsyneladende giver et bedre hverdagsliv, hvor patienterne kan klare flere af hverdagens udfordringer. Patienterne fik desuden ikke flere psykosesymptomer ved at nedtrappe medicinen.

”De hollandske resultater er spændende og opsigtsvækkende, men de kræver en solid efterprøvning i en stor videnskabelig undersøgelse. Med TrygFondens donation får vi mulighed for at gennemføre denne undersøgelse, der kan ende med at blive epokegørende for, hvordan man behandler mennesker med skizofreni – til gavn for både patienter og pårørende,” siger professor Merete Nordentoft, der står i spidsen for det nye projekt.

Projektet omfatter et lodtrækningsforsøg med 250 patienter, der er i stabil behandling. Patienterne vil efter lodtrækning enten indgå i en kontrolgruppe, der fortsætter vedligeholdende behandling med medicin, eller i en interventionsgruppe, som får sin medicin nedtrappet under tæt overvågning.

Langtidseffekten af de to behandlingsformer vil blive målt på bl.a. tilbagefald, psykosesymptomer og generelt funktionsniveau.

”TrygFonden arbejder for, at flere med psykisk sygdom bliver i stand til at leve et godt liv. Her er tale om et yderst solidt og gennemtænkt studie, som har potentiale til at gøre behandlingen af skizofreni bedre og øge en hårdt ramt patientgruppes livskvalitet. Der er mange stærke, men ikke altid velunderbyggede synspunkter i debatten om medicin til psykisk syge. Der er brug for undersøgelser som denne til at gøre debatten mere kvalificeret. Så vi glæder os til at se resultaterne,” siger Anders Hede, forskningschef i TrygFonden.

TrygFonden har doneret 9.620.000 kr. til projektet, der foregår i et samarbejde mellem Region Hovedstaden, Region Midt samt Groningen Universitet, hvor det hollandske forsøg blev gennemført.

Anders Hede

Forskningschef