Søg støtte

Danske svømmeprofiler skal få flere danskere i vandet

Nyt partnerskab: Frem mod OL i Tokyo i 2020 skal danske svømmeprofiler stå i spidsen for en ny indsats, der har til formål at inspirere flere danskere til at gå i vandet og lære at svømme. Det nye tiltag er led i et nyt partnerskab mellem det danske svømmelandshold og TrygFonden.

I disse dage knokles der på for at gøre alt klar til EM 2017 i svømning, som afholdes i Royal Arena i København fra den 13. til den 17. december. De danske svømmere har forberedt sig godt og glæder sig til at dyste mod konkurrenterne fra de mange andre nationer i Europa.

Frem mod OL i Tokyo, der afholdes i 2020, skal det danske landshold imidlertid ikke kun koncentrere sig om deres egne svømmepræstationer. Flere af de danske topsvømmere skal nemlig være coaches for helt almindelige danskere, der i dag langt fra deler svømmernes glæde for vand og helst holder sig væk fra det våde element. Tiltaget er en del af et nyt samarbejde mellem svømmelandsholdet og TrygFonden.

"Vi har samarbejdet med TrygFonden igennem mange år om at gøre danskerne trygge ved og i vand. Vi bor i et lille land omgivet af vand, og der er aldrig langt til kysten, uanset hvor man bor. At kunne svømme er en væsentlig forudsætning for at kunne færdes sikkert ved vand og dermed en færdighed, som alle herhjemme kan, bør og har ret til at lære – lige så vel som vi alle skal lære at begå os i trafikken, siger Pia Holmen," direktør i Dansk Svømmeunion.

Det nye partnerskab omkring svømmelandsholdet er en udvidelse af det hidtidige samarbejde mellem TrygFonden og Dansk Svømmeunion og vil i løbet af de kommende tre år folde sig ud gennem en kampagne, der skal inspirere og motivere danskerne til at springe ud i det og gå i vandet.

Landsholdssvømmere skal inspirere

Daniel Skaaning er en af de landsholdssvømmere, der skal agere coach for en, der aldrig har lært at svømme. Han glæder sig til sin nye coach-rolle og til at hjælpe andre med at overvinde nogle personlige udfordringer.

"Jeg elsker at svømme, men har også oplevet mange udfordringer i forbindelse med svømning gennem årene. Og selv de bedste svømmere i verden oplever barrierer for at springe i vandet – hvor mærkeligt det end kan lyde. At nogle danskere ikke kan lide at gå i vandet og helst holder sig langt væk fra det våde element, er derfor noget, jeg og de andre svømmere sagtens kan sætte os ind i. Vi er glade for nu at få mulighed for at gøre en forskel og inspirere danskerne til at tage springet og få nogle gode vandoplevelser. Kan vi hjælpe nogle med at få overvundet deres personlige barrierer for at lære at svømme, vil vi være utroligt stolte," siger Daniel Skaaning.

Det handler om tryghed i og ved vand

Nedbrydelse af barrierer for at springe i vandet er kernen i det nye tiltag. For ved at skabe større glæde for vand og øge danskernes vandkompetencer, er det målet at styrke sikkerheden og trygheden, hvor mennesker og vand mødes, samt få en livredningskultur til at gro.

"Undersøgelser har vist, at mere end hver tredje voksne og cirka halvdelen af de 7-14-årige ikke kan svømme 200 meter uden hjælpemidler. Det er rigtig mange og kan være fatalt i et kystland som Danmark. Hvis du kan svømme, kan du ikke bare redde dig selv. Du kan også redde andre, hvis der skulle opstå en kritisk situation i vand. Du kan således skabe tryghed for både dig og din familie og venner," siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden, og fortsætter:

"Udover at skabe tryghed er der også et væld af muligheder for gode og sjove oplevelser sammen med andre, hvis du kan svømme og opholde dig sikkert i vand. Vandet er for alle, men det kræver mod at hoppe i. I TrygFonden er vi derfor meget glade for, at landsholdssvømmerne vil hjælpe os med at inspirere danskerne til at springe ud i det og finde glæden ved vand."

Dansk Svømmeunion og TrygFonden har samarbejdet siden 1998 via TrygFonden Kystlivredning om at forebygge drukneulykker og øge bade- og vandsikkerheden på danske strande og havnebade.

René Højer

Projektchef