Mobiler mod mobning

Danske skoleelever laver små lommefilm om digital mobning via deres smartphones og sætter dermed mobning og digital adfærd på skoleskemaet. Projektet har fået stor succes og udbredelse over hele landet.

Lydniveauet har allerede nået uanede højder, skønt klokken endnu ikke har passeret 9.00 mandag morgen. Der bliver råbt, spillet musik, vist Youtube klip fra mobiltelefonen, uddelt dummeslag og vippet på stolen. Velkommen hos 6.U på Randersgade Skole i København. 26 elever i et lille nedslidt klasselokale, der i dagens anledning har erstattet dansk med kurset ”Mobiler mod mobning”.

Over de kommende timer er digital mobning og digital adfærd på skoleskemaet. Men ikke i form af lange foredrag og ’voksensnak’. Børnene skal selv finde på, producere, klippe og udgive en kortfilm om mobning – alt sammen optaget på elevernes egne smartphones.

Konceptet er udviklet af Center for Digital Pædagogik og Lommefilm.dk, og ideen går i al sin enkelhed ud på at bruge de redskaber og det sprog, som de unge selv bruger i ét væk. Målet er at få de unge til gennem konkrete øvelser og opgaver at reflektere over deres digitale brug, adfærd og eventuel mobning af andre via mobiltelefon.

”Ideen er ganske enkelt at få de unge til – gennem leg, samarbejde og brug af det, vi taler om, nemlig mobiltelefonen – at forholde sig mere bevidst til deres egen digitale adfærd. Derfor lyder opgaven også: Lav en film om mobning på max et minut, den skal have en klar holdning til mobning, og så skal den slutte med et slogan til sidst. Når alle grupperne i klasse har produceret en film, slutter eleverne af med at vise den for hinanden, og filmene bliver efterfølgende uploadet på blandt andet Facebook,” forklarer Kasper B. Olesen fra Lommefilm.

Stor søgning
Projektet, der er støttet af TrygFonden, bliver i øjeblikket rullet ud over hele landet. Mere end 75 skoler har pt. ansøgt om at få besøg, og kurserne har vist sig at være uhyre populære blandt elever og lærerne.

”Det er den direkte og involverende facon, der appellerer. Her er det børnene selv, der skal på banen og komme med deres bud på, hvornår man går over stregen, hvad der er ok, og ikke er det på mobiletelefonen og computeren. Hvor går grænserne, og er de forskellige fra skolegården? Alle de spørgsmål kommer de omkring og diskuterer med hinanden, samtidig med, at de er kreative og sammen om opgaven,” fortæller Kristian Lund fra Center for Digital Pædagogik – en af initiativtagerne til projektet.

Godt klædt på
Indsatsen ”Mobiler mod mobning” understøttes blandt andet af en EU-undersøgelse af mere end 25.000 europæiske børn og unges digitale vaner (EU Kids Online, red.). Af den fremgår det, at Danmark er et af de lande, der er længst fremme teknologisk set og har den største udbredelse af ny teknologi blandt børn og unge.

Men svarene fra de unge viser også, at digital mobning er blandt de risici, som har størst påvirkning i forhold til de unges hverdag og trivsel.

”Generelt er børn og unge i Danmark utrolig dygtige og bevidste mediebrugere. De er de mest realistiske i Europa i forhold til potentielt dårlige oplevelser på nettet og via mobiltelefonen. Derfor er vores projekt heller ikke en løftet pegefinger, det skal derimod vise, at den uacceptable adfærd også er uacceptabel adfærd på nettet, selvom den tager en anden form eller er nemmere at udføre,” siger Kristian Lund.

Film mod mobning
På Randersgade skole har de nu været i gang i flere timer med at ideudvikle, filme og klippe til. De har fået et lynkursus i virkemidler og historieopbygning. Børnene elsker det og kaste sig kreativt ud i stunts, scener og lægger musik ind over.

Morten Ovesen, der er klasselærer for 6.U er ikke i tvivl om, at sådan en dag har en effekt for den enkelte og for klassen som helhed:

”Mobiltelefoner er et godt medie at nå børnene med. For det er børnenes forlængede arm. Samtidig får det skolen tættere på eleverne og omvendt. Det aktiverer dem og skaber en vigtig debat om adfærd og opførsel over for hinanden både i den digitale og alminelige verden,” siger han.

Mobiler Mod Mobning har netop taget hul på forårets turné rundt til i alt 45 skoler.

Trivsel

Trivsel betyder muligheder for at realisere sit potentiale.

Trivsel

Dorte McGugan Pedersen
Evalueringschef

Telefon: 45 26 08 07
Email: dmp[at]trygfonden.dk

Facts

Sted
Årstal 2010
Donationer - Projekter
Cyberhus, Ungdommens Vel
Downloads

TrygFonden logo 

Facebook

Netværket

 

TrygFonden bruger cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer, så vi kan forbedre oplevelsen for dig og andre. Klik på 'accepter' for at godkende vores brug af cookies.

Cookie Information
ACCEPTER